“From being about something to being about somebody”:
Ο εκπαιδευτικός ρόλος του σύγχρονου μουσείου
Μαρία Ξανθουδάκη
Τα μουσεία αποτελούσαν πάντοτε ένα σημαντικό μέσο για τη διδασκαλία και τη μάθηση όπως και για τη διαπαιδαγώγηση των νεότερων γενεών, αν και ο εκπαιδευτικός τους ρόλος, οι παιδαγωγικές μέθοδοι και τα μουσειακά προγράμματα υπήρξαν αντικείμενο πολλών μεταβολλών στο χρόνο. Εάν κοιτάξουμε πέρα από μεμονωμένες περιπτώσεις, μπορούμε να πούμε ότι αυτές οι αλλαγές οφείλονται κυρίως στις μεταβολλές στον κοινωνικό ρόλο των μουσείων και στη βαθύτερη κατανόηση της μουσειακής εμπειρίας, αλλά και στις μεταβολλές στην ίδια την εκπαίδευση και στην καλύτερη κατανόηση του τι σημαίνει μάθηση.
Σήμερα, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι οι μεταβολλές – στην κοινωνία, στην εκπαίδευση, στα ίδια τα μουσεία – είναι ακόμα πιο σημαντικές και πιο ταχείς, και κάτι τέτοιο αναπόφευκτα επηρεάζει και τη σχέση μουσείου-σχολείου. Βλέπουμε γύρω μας και συζητάμε, σε τοπικό και διεθνές επίπεδο, για την ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας, για τη μετάλλαξη της έννοιας του πολίτη, για το άνοιγμα των παραδοσιακών δομών εκπαίδευσης, για τις νεες “ικανότητες” του 21 ου αιώνα. Σε αυτό το πλαίσιο, πώς μπορούν τα μουσεία να συμβάλουν αποτελεσματικά στη σχολική εκπαίδευση, προετοιμάζοντας τις νέες γενιές για τις απαιτήσεις του σήμερα, και του αύριο; Τι μπορούν – και τι πρέπει – να κάνουν για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς;
Η ομιλία θα προσπαθήσει να απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα αναλύοντας και συζητώντας το ρόλο των μουσείων μέσα στα σύχρονα κοινωνικά και εκπαιδευτικά δεδομένα. Παραδείγματα από την εκπαιδευτική δράση του Εθνικού Μουσείου Επιστήμης και Τεχνολογίας Leonardo da Vinci του Μιλάνου θα χρησιμοποιηθούν για τον προσδιορισμό συγκεκριμένων τρόπων με τους οποίους το μουσείο μπορεί να αποτελέσει ένα απαραίτητο εργαλείο για το σχολείο, σήμερα περισσότερο από ποτέ.
Μαρία Ξανθουδάκη
PhD, Διεθύντρια Εκπαίδευσης του Κέντρου Έρευνας για την Άτυπη Εκπαίδευση (CREI) του Εθνικού Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας Leonardo da Vinci στο Μιλάνο. Είναι Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Sussex της Μεγάλης Βρετανίας στην Μουσειακή Εκπαίδευση.
—